יתרון הירידה לשם עליה (סדרה בנושא ליברליזם, כפירה וחילוניות 8)

שמונה קבצים / קובץ ב / שיח. שיח. האיטיות שבסדר המציאות, ההגבלה שבטבע, הרשלנות החיצונית שלו, הצמצום שבעליות רוחניות, הארעיות שבניסים, כל אלה מחזיקי היסוד של ההתעלות הבלתי פוסקת, שהוא היסוד הפנימי של המציאות, שיש לו גבול בתוך גבולו, שתספיק הירידה של התגלות המציאות העולמית, עד עמקה היותר ירוד, ועד מחשכה היותר אפל, לעלייה נצחית … להמשך קריאהיתרון הירידה לשם עליה (סדרה בנושא ליברליזם, כפירה וחילוניות 8)

עליית הרצון הפנימי (סדרה בנושא ליברליזם, כפירה וחילוניות 7)

שמונה קבצים / קובץ ב / שיז. שיז. כשם שהאמונה בהתעלותה היא מיתקנת בהסירה ממנה את הצד השולל שלה, שמתאים לקצרי דעת, כאילו היא שונאה את ההכרה העצמית, ואת כל החיים הרוחניים שבנשמת האדם בהתפשטות הוד אצילותה. כשבאמת אין התפשטות ההכרה כי אם הסתעפויותיהם של ענפי האמונה האלהית היותר נמוכים, והיא נשלמת על ידי השלמת … להמשך קריאהעליית הרצון הפנימי (סדרה בנושא ליברליזם, כפירה וחילוניות 7)

שכר ועונש מול רצון פנימי (סדרה בנושא ליברליזם, כפירה וחילוניות 6)

שמונה קבצים / קובץ א / קלח. קלח. כשאדם הולך ע"פ תומת חינוכו, עומד במצב הפשטות של אמונה וסדר מוסרי מחובר ביראת העונש ואהבת שכר, בתור דבר העקרי, הגורם לכל סיבוב החיים הרוחניים שלו, כל המעשים הטובים והמדות הטובות יונקים אז משורש קטן ושפל זה. כיון שהוא מתעלה, הרי הוא מתחיל לפקח את עיניו, להכיר … להמשך קריאהשכר ועונש מול רצון פנימי (סדרה בנושא ליברליזם, כפירה וחילוניות 6)

תחום הכפירה ותחום האמונה (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 5)

שמונה קבצים / קובץ א / קט. קט. ההתפתחות של רוח האדם, מכשרת את שכלו העצמי ואת חפצו הפנימי להיות שואף אל הטוב הגמור שהוא הטוב האלהי, שהוא היסוד של המגמה לכל התגלות אלהות, והשפעת התורה והנבואה בעולם. בימים הראשונים היה השכל הכללי של האנושיות פחות מפותח, וחפצו היה ג"כ יותר ברברי, אז היה החזון … להמשך קריאהתחום הכפירה ותחום האמונה (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 5)

הכפירה בישראל ובגויים (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 4)

שמונה קבצים / קובץ ב / רפט. רפט. רק ישראל יכולים הם לקבל אמונת אלהי אמת ד' אחד במילואה וטובה, ואישיותם העצמית עוד תוסיף אומץ, ותרבותם תשתגשג ותתגדל בפריחה מצוינת, בד' יצדקו ויתהללו כל זרע ישראל. אבל הגויים לא באו עדיין לידי מידה זו, ומה שהוכנס מאורם של ישראל אמונה אלהית בסביבתם, שלא בדרך ההתפתחות … להמשך קריאההכפירה בישראל ובגויים (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 4)

יציאה מהאינסטינקט לבחירה (סידרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 3)

שמונה קבצים / קובץ א / סג. סג. כנסת ישראל עומדת היא עכשיו על המעבר, לצאת מתוך חיים אינסטינקטים לחיים של הכרה. האינסטינקט הטבעי הוא יותר בטוח במהלכו ויותר מכוון בפעולתו לקיום החיים, אבל התכונה המשוכללת של האדם לא תתן לו להשאר לעולם חבוק במעמדו הטבעי, ובעל כרחו של האדם מתרומם הוא מחוגו, ויוצא אל … להמשך קריאהיציאה מהאינסטינקט לבחירה (סידרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 3)

הכפירה ותהליך הנסירה (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 2)

שמונה קבצים / קובץ א / שכה. שכה. אי-אפשר לאדם להפרד מדבקות האלהית, ואי-אפשר לכנסת-ישראל להפרד מצור ישעה אור ד' אלהי ישראל. אבל אי האפשרות הזאת, ההולכת ומופיעה בכל הדורות, יש בה הכרח טבעי, שאיננו נותן מקום לבהירות הדעת לגלות את פעולתה. על כן באים ימים שתרדמה נופלת על האדם, והפרצופים ננסרים זה מזה, עד … להמשך קריאההכפירה ותהליך הנסירה (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 2)

הכפירה יוצרת בחירה (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 1)

פסקאות על מהות האמונה בשיטת הרב קוק  קובץ א / תרמג. תרמג. היכולת לעמד במעמד הפכי ומנותק מהקדושה, רק היא תתן את האפשרות להרצון המשוכלל לצאת מן הכח אל הפועל, וכ"ז שלא נתגבר כח הרצון של הטוב בעולם כראוי, אין יכולת ג"כ להנתק ממנו, רק בעקבא דמשיחא יבוסם העולם בכללו, עד שהרצון העצמי יהיה בתכלית … להמשך קריאההכפירה יוצרת בחירה (סדרת ליברליזם, כפירה וחילוניות 1)

תפילה שלא נענית (סדרת מהות התפילה 3)

פסקאות על מהות האמונה בשיטת הרב קוק עולת ראיה / עניני תפלה / דרכי פעולת התפלה ליחיד ולצבור "אמר ר' חמא בר חנינא אם רואה אדם שהתפלל ולא נענה יחזור ויתפלל, שנאמר קוה אל ד' חזק ויאמץ לבך וקוה אל ד'" (ברכות לב:). לעומת תכליתה של התפלה, והשגת המבוקש שבאה על ידה, לגדל כחות הנפש … להמשך קריאהתפילה שלא נענית (סדרת מהות התפילה 3)

כיצד פועלת התפילה (סדרת מהות התפילה 2)

אורות הקודש / חלק ג – מוסר הקודש / עמוד נ יסוד התפלה היא התרוממות הרצון והתגלותו. כשהמבוקש, הממלא את רצונו של אדם, מובע בקשר הרעיון והחפץ באלהים, עולה הרצון למרומי ערכו, מתאחד הוא עם הרצון הכללי, הרצון העולמי, אור חי העולמים, שבו כלולים כל המאויים. וכשהרצון הפרטי מצייר את מבוקשו בדבר הפרטי, חיי הרצון … להמשך קריאהכיצד פועלת התפילה (סדרת מהות התפילה 2)

התפילה ועילוי הרצון (סדרת מהות התפילה 1)

פנקסי הראי"ה – חלק ראשון / תקופת יפו (תרס"ד-תרע"ד) / פנקס ה – פנקס יפו ("עם 'אדר היקר'") / מח כל מה שמרומם האדם את מוסרו, כן מתעלה רצונו. אפילו הרצון הטבעי לחיים, ולכל דבר שמתקשר ברצון הנפש, שאותם הדברים עצמם בעינם כל בני אדם, וגם כמה בעלי חיים, חפצים בהם, מקבלים אצל הנשמה המזוככת … להמשך קריאההתפילה ועילוי הרצון (סדרת מהות התפילה 1)

טבעיות החיים והכרח החטא (סדרת חזרה בתשובה 4)

אורות התשובה / פרק ה, ו מבלעדי מחשבת התשובה, מנוחתה ובטחונה, לא יוכל האדם למצוא מנוח, והחיים הרוחניים לא יוכלו להתפתח בעולם. החוש המוסרי תובע מהאדם את הצדק והטוב, את השלמות, – והשלמות המוסרית כמה רחוקה היא מהאדם להגשימה בפועל, וכמה כחו חלש לכון מעשיו אל הטוהר של אידיאל הצדק הגמור ! ואיך ישאף אל … להמשך קריאהטבעיות החיים והכרח החטא (סדרת חזרה בתשובה 4)

הפער בין האנושי לאלוהי (סדרת חזרה בתשובה 3)

אורות התשובה / פרק ה, ו מבלעדי מחשבת התשובה, מנוחתה ובטחונה, לא יוכל האדם למצוא מנוח, והחיים הרוחניים לא יוכלו להתפתח בעולם. החוש המוסרי תובע מהאדם את הצדק והטוב, את השלמות, – והשלמות המוסרית כמה רחוקה היא מהאדם להגשימה בפועל, וכמה כחו חלש לכון מעשיו אל הטוהר של אידיאל הצדק הגמור ! ואיך ישאף אל … להמשך קריאההפער בין האנושי לאלוהי (סדרת חזרה בתשובה 3)

שמחת ההתפתחות (סדרת חזרה בתשובה 2)

אורות התשובה פרק ה' פיסקה ב', ג', ד' ב נגד כל חלק של כעור, שמסתלק מנשמת האדם ע"י הסכמתו הפנימית של אור התשובה, מתגלים עולמות מלאים בבהירותם העליונה בקרב נשמתו. כל העברת חטא דומה להסרת דבר החוצץ מעל העין הרואה, ואופק-ראיה שלם מתגלה, אור מרחבי שמים וארץ וכל אשר בהם" – אחרי שהוא שב בתשובה … להמשך קריאהשמחת ההתפתחות (סדרת חזרה בתשובה 2)

העונג של התשובה (סדרת חזרה בתשובה 1)

אורות התשובה / פרק ה, א התשובה היא ההרגשה היותר בריאה של הנפש. נשמה בריאה בגוף בריא מוכרחת היא לבוא לידי האושר הגדול של תשובה, והיא מרגשת בה את העונג הטבעי היותר גדול. פליטת החמרים המזיקים, פועלת פעולתה הטובה והמבריאה בגויה כשהיא שלמה בתכונתה, והרקה רוחנית של כל מעשה רע וכל רשומים רעים ומקולקלים הבאים … להמשך קריאההעונג של התשובה (סדרת חזרה בתשובה 1)

עם ישראל והתורה (סדרת עם ישראל 6)

אורות ישראל א יד כל מה שהוא ראוי להעשות כבר הוא טבוע במהות השכל וההויה הרוחנית המקושרת עם כל יסוד המציאות, וכיון שנעשה להיפך ממה שראוי להעשות הרי הדבר מהרס את היקום, כמו מי שמתנהג בסידור גופו באפן המנגד לתנאי החיים שלו. אמנם אם אין הגילוי של ההשתלשלות מגיע לרשימה נפשית, אין ההרס פועל. התורה … להמשך קריאהעם ישראל והתורה (סדרת עם ישראל 6)

תפקידו של עם ישראל (סדרת עם ישראל 5)

אורות ישראל א יא כנסת ישראל מנצחת את העולם בכחה הרוחני, שיסודה העליה המוסרית המוחלטת, העולה על הנטיות שברוח האדם, גם על הטובות והיותר יפות שבהן. מגלה היא את כחה בידיעת הנהגת העולם למעלה מדרך הטבע, מסברת היא בניסים ונפלאות את מהותה העצמית, והאמת הזאת היא בעצמה מגבירה את העז הרוחני בקרבה ובעולם. א"א לאדם … להמשך קריאהתפקידו של עם ישראל (סדרת עם ישראל 5)

מוסר ואמונה באלוהים (סדרת עם ישראל 4)

אורות ישראל א ז שני דברים מאירים בישראל : המוסר הטהור בכל שאיפותיו בכללות העולם, באדם ובכל חי ובכל ההויה כולה, והידיעה שהכל נובע מהקריאה בשם ד' ובכל אורותיו היוצאים ממנו, הבאים ברעיון עד שיצא שם הנכתב והנקרא, והיוצאים בדרך תולדות של כינויים והרגשות, שהם כולם אותות של מציאות עליונה בעושר הויתה. המוסר בלא מקורו … להמשך קריאהמוסר ואמונה באלוהים (סדרת עם ישראל 4)

עם ישראל ואלוהי ישראל (סדרת עם ישראל 3)

אורות ישראל א ד עצמות החפץ של היות טוב לכל, בלא שום הגבלה בעולם כלל, בין בכמות הניטבים ובין באיכותו של הטוב, זהו הגרעין הפנימי של מהות נשמתה של כנסת ישראל. זאת היא ירושתה ונחלת אבותיה. הרגש הטוב הזה, לפי גדלו, היקפו ועמקו, כן צריך שיהיה מעוטר בחכמה גדולה ובגבורה כבירה, למען דעת איך להוציאו … להמשך קריאהעם ישראל ואלוהי ישראל (סדרת עם ישראל 3)

סגולת ישראל (סדרת עם ישראל 2)

אורות ישראל א ב כנסת ישראל היא הגילוי הרוחני העליון שבההויה האנושית. כשם שאין להתפלא על אשר במח ובלב ישנם גילויי חיים כאלה, שדוגמתם אין אנו מוצאים בכל הגויה כולה, כן אין להתפלא על גילויי החיים של הפליאות, הניסים, הנבואה, רוח הקודש במעלתו העליונה, התקוה הנצחית, הנצחון על כל מפגע, שהם מתגלים בצורה עליונה, המפליאה … להמשך קריאהסגולת ישראל (סדרת עם ישראל 2)

כנסת ישראל ועם ישראל (סדרת עם ישראל 1)

אורות ישראל א א כנסת ישראל היא תמצית ההויה כולה, ובעולם הזה נשפע תמצית זו באומה הישראלית ממש, בחומריותה ורוחניותה, בתולדתה ואמונתה. וההסתוריה הישראלית היא תמצית האידיאלי של ההסתוריה הכללית, ואין לך תנועה בעולם בכל העמים כולם שלא תמצא דוגמתה בישראל. ואמונתה היא התמצית המסולת והמקור המשפיע את הטוב והאידיאליות לאמונות כולן, וממילא הכח המבקר … להמשך קריאהכנסת ישראל ועם ישראל (סדרת עם ישראל 1)

למלחמת האמונות והדעות (סדרת זרעונים פרק ו')

אורות / זרעונים / ו. למלחמת הדעות והאמונות מִשְׁתּוֹמְמִים הֵם הָרַעְיוֹנוֹת מִפְּנֵי שֶׁטֶף הַדֵּעוֹת הַזָּרוֹת הַהוֹלְכוֹת וְשׁוֹטְפוֹת, בְּיִחוּד דֵּעוֹת זָרוֹת שֶׁל עֲבוֹדוֹת זָרוֹת. פּוֹרְצוֹת הֵן בְּשֶׁטֶף אֶל תּוֹךְ הַמַּחֲנֶה, לוֹקְחוֹת לְבָבוֹת רַבִּים וּמְעַוְּתוֹת אֶת הַדְּרָכִים, וּמַטּוֹת רַבִּים מִצְּעִירֵנוּ מִדַּרְכֵי חַיִּים לְדַרְכֵי מִיתָה. הַמְגִנִּים עַל הַדֵּעוֹת שֶׁל הַיַּהֲדוּת מְרִימִים קוֹל צְוָחָה, מְבַטְּלִים אֶת הַדֵּעוֹת הָרָעוֹת, מְגַלִּים … להמשך קריאהלמלחמת האמונות והדעות (סדרת זרעונים פרק ו')

ייסורים ממרקים חלק ב' (סדרת זרעונים פרק ה' 2)

אורות / זרעונים / ה. יסורים ממרקים לְרַגְלֵי הַמְּנִיעָה הַכְּלָלִית שֶׁל הַלִּמּוּד הָרוּחָנִי בָּעִנְיָנִים הָאֱלֹהִיִּים הוֹלֵךְ מֻשַּׂג הָאֱלֹהוּת וְנֶחְשָׁךְ, מֵאֵין עֲבוֹדָה שִׂכְלִית וְהֶרְגֵּשִׁית מְטהָרָה. עִם זֶה הַפַּחַד הַחִיצוֹנִי וְהָאֱמוּנָה הַטִּבְעִית וְהַשִּׁעְבּוּד שֶׁל הַהַכְנָעָה נִשְׁאָרִים בִּלְבָבוֹת רַבִּים בְּתוֹר הַשְׁפָּעַת יְרֻשָּׁה מֵאוֹתָן הַתְּקוּפוֹת, שֶׁהַדֵּעָה וְהַהַרְגָּשָׁה הָאֱלֹהִית הָיְתָה מְאִירָה בָּהֶן בְּעֻזָּהּ, עַד שֶׁהָיְתָה רְאוּיָה מִצַּד גָּדְלָהּ לְשַׁעְבֵּד אֵלֶיהָ … להמשך קריאהייסורים ממרקים חלק ב' (סדרת זרעונים פרק ה' 2)

ייסורים ממרקים חלק א' (סדרת זרעונים פרק ה' 1)

אורות / זרעונים / ה. יסורים ממרקים לְרַגְלֵי הַמְּנִיעָה הַכְּלָלִית שֶׁל הַלִּמּוּד הָרוּחָנִי בָּעִנְיָנִים הָאֱלֹהִיִּים הוֹלֵךְ מֻשַּׂג הָאֱלֹהוּת וְנֶחְשָׁךְ, מֵאֵין עֲבוֹדָה שִׂכְלִית וְהֶרְגֵּשִׁית מְטהָרָה. עִם זֶה הַפַּחַד הַחִיצוֹנִי וְהָאֱמוּנָה הַטִּבְעִית וְהַשִּׁעְבּוּד שֶׁל הַהַכְנָעָה נִשְׁאָרִים בִּלְבָבוֹת רַבִּים בְּתוֹר הַשְׁפָּעַת יְרֻשָּׁה מֵאוֹתָן הַתְּקוּפוֹת, שֶׁהַדֵּעָה וְהַהַרְגָּשָׁה הָאֱלֹהִית הָיְתָה מְאִירָה בָּהֶן בְּעֻזָּהּ, עַד שֶׁהָיְתָה רְאוּיָה מִצַּד גָּדְלָהּ לְשַׁעְבֵּד אֵלֶיהָ … להמשך קריאהייסורים ממרקים חלק א' (סדרת זרעונים פרק ה' 1)

מעשי יצירה ( (סדרת זרעונים פרק ד')

אורות / זרעונים / ד. מעשי יצירה אוֹרָה שֶׁל חַיִּים וְשֶׁל טוֹב, שֶׁל כּחַ פּוֹעֵל וְשֶׁל גְּבוּרָה כְּלָלִית, יוֹצֵאת לָאִישׁ הַפְּרָטִי וְלָאֻמָּה בִּכְלָלָהּ מֵהַיּפִי וְהַטּוֹב, הַגְּבוּרָה וְהַנִּצְחִיּוּת, שֶׁיֵּשׁ בִּגְנִיזָה בְּכחַ סוֹדוֹת הַטְּעָמִים שֶׁל הַמִּצְווֹת הַנַּעֲשׂוֹת בֶּאֱמוּנָה לְשֵׁם-שָׁמַיִם. כָּל מִי שֶׁמְּרַפֶּה עַצְמוֹ מִדִּבְרֵי תּוֹרָה וַאֲפִלּוּ מִמִּצְוָה קַלָּה אֵין בּוֹ כּחַ לַעֲמד בְּעֵת צָרָה. וְכָל מִי שֶׁעוֹשֶׂה … להמשך קריאהמעשי יצירה ( (סדרת זרעונים פרק ד')

נשמות מעולם התוהו (סדרת זרעונים פרק ג')

אורות / זרעונים / ג. הנשמות של עולם-התהו הַהַדְרָכָה הָרְגִילָה שֶׁל תּם וְישֶׁר, בִּשְׁמִירַת הַמִּדּוֹת הַטּוֹבוֹת וְכָל דָּת וָדִין, זֶהוּ עִנְיַן תַּהֲלוּכוֹת עוֹלַם-הַתִּקּוּן. וְכָל הַהִתְפָּרְצוּת מִזֶּה, בֵּין מִצַּד קַלּוּת דַּעַת וְהֶפְקֵרוּת וּבֵין מִצַּד עֲלִיַּת דַּעַת וְהִתְעוֹרְרוּת רוּחַ עֶלְיוֹן, הוּא מֵעִנְיַן עוֹלַם הַתּהוּ; אֶלָּא שֶׁיֵּשׁ הֶפְרֵשׁ גָּדוֹל בַּפְּרָטִים שֶׁל עוֹלַם הַתּהוּ עַצְמוֹ וּבִנְטִיּוֹתָיו לִשְׂמאל אוֹ לְיָמִין. … להמשך קריאהנשמות מעולם התוהו (סדרת זרעונים פרק ג')

חכם עדיף מנביא (סדרת זרעונים פרק ב')

אורות / זרעונים / ב. "חכם עדיף מנביא" בְּנהַג שֶׁבָּעוֹלָם, הַמְשׁוֹרְרִים וְהַמְלִיצִים מְתָאֲרִים יָפֶה אֶת הַדְרַת הַחַיִּים בִּכְלָל, אֶת כָּל פִּנּוֹתֵיהֶם הַיָּפוֹת בְּיִחוּד הַכּוֹלְלוֹת זֶרֶם רַב וְטַל-חַיִּים מְרֻבֶּה, הֵם יוֹדְעִים גַּם לְהַצִּיג לְרַאֲוָה אֶת הַכִּעוּר הַכְּלָלִי שֶׁל הַקִּלְקוּלִים שֶׁבַּחַיִּים וְלִמְחוֹת נֶגְדָּם בְּכָל תּקֶף. אֲבָל לַחְדּר לְתוֹךְ-תּוֹכָם שֶׁל כָּל הַגּוֹרְמִים הַפְּרָטִיִּים, אֵיךְ מַכְשִׁירִים אֶת הַחַיִּים וּמַעֲמִידִים … להמשך קריאהחכם עדיף מנביא (סדרת זרעונים פרק ב')

צמאון לאל חי (סדרת זרעונים פרק א')

אורות / זרעונים / א. צמאון לאל חי אִי-אֶפְשָׁר לִמְצא מַעֲמָד מְבֻסָּס לָרוּחַ כִּי-אִם בָּאֲוִיר הָאֱלֹהִי. הַיְדִיעָה, הַהַרְגָּשָׁה, הַדִּמְיוֹן וְהַחֵפֶץ וְהַתְּנוּעוֹת הַפְּנִימִיּוֹת וְהַחִיצוֹנִיּוֹת שֶׁלָּהֶם, כֻּלָּם מַזְקִיקִים אֶת בְּנֵי-הָאָדָם שֶׁיִּהְיוּ אֱלֹהִיִּים דַּוְקָא. אָז יִמְצְאוּ אֶת מִלּוּאָם, אֶת יִחוּשָׂם הַשָּׁוֶה וְהַמֵּנִיחַ אֶת הַדַּעַת. אִם מְעַט פָּחוֹת מִגְּדֻלָּה זוֹ יְבַקֵּשׁ לוֹ הָאָדָם הֲרֵי הוּא מִיָּד טָרוּף כִּסְפִינָה הַמְטרֶפֶת … להמשך קריאהצמאון לאל חי (סדרת זרעונים פרק א')

אורות התחיה פרק א' – היחס הנכון לאלוהים (סדרת אמונה באלוהים 8)

אורות התחיה / א הַבִּינָה הַיּוֹתֵר שְׁלֵמָה וּמְתוּקָה שֶׁל דַּעַת הָאֱלֹהוּת הִיא הַכָּרַת הַיַּחַשׂ הָאֱלֹהִי אֶל הָעוֹלָם הַכְּלָלִי וְאֶל כָּל פְּרָט וּפְרָט מִפְּרָטָיו, הַחָמְרִיִּים וְהָרוּחָנִיִּים, יַחַשׂ הַנְּשָׁמָה, הַצַּד הָרוּחָנִי הַמְחַיֶּה וְהַמְמַלֵּא אוֹר קִיּוּם וְהַפְרָחָה, אֶל הַגּוּף, אֶל הַדָּבָר הַנִּדְרָשׁ לְחַיִּים לְאוֹרָה וּלְהַפְרָחָה. הַיַּחַשׂ הַזֶּה כְּשֶׁהוּא מִתְמַלֵּא בְּלֵב וָנֶפֶשׁ, הוּא מְמַלֵּא אוֹתָם אַהֲבָה יוֹתֵר מִיִּרְאָה, וּנְעִימוּת … להמשך קריאהאורות התחיה פרק א' – היחס הנכון לאלוהים (סדרת אמונה באלוהים 8)

אלוהים נשמת המציאות (סדרת אמונה באלוהים 7)

אורות / ישראל ותחיתו / לב הַפְּלָגִים יִבְלֵי הַמַּיִם שֶׁל הַחַיִּים הָעֶלְיוֹנִים שֶׁל הַנְּשָׁמָה הַטְּהוֹרָה, בַּמַּעֲמַקִּים הֵם זוֹרְמִים, בְּמַעֲמַקֵּי הַטֶּבַע הַגּוּפָנִי וּבְתַחְתִּית הַבָּשָׂר וְהַדָּם הִנָּם הוֹמִים וְרוֹעֲשִׁים, אָמְנָם מִתְפָּרְצִים הֵם אֶל עַל, צוֹעֲקִים וּבוֹכִים, מִתְנוֹדְדִים וְקוֹבְלִים, מִתְאַמְּצִים וּמִתְפַּתְּלִים הֵם בְּאֵין הֶרֶף לַעֲלוֹת אֶל הָרוּם, לְהִגָּלוֹת בְּצוּרָה מְאִירָה חַיָּה חַיִּים שְׁלֵמִים, מְלֵאִים זִיו הוֹד וּפְאֵר הַדְרַת … להמשך קריאהאלוהים נשמת המציאות (סדרת אמונה באלוהים 7)

אמונה וכפירה באלוהים (סדרת אמונה באלוהים 6)

אורות ישראל / פרק א / יג אִי-אֶפְשָׁר לָאָדָם לְהִפָּרֵד מִדְּבֵקוּת הָאֱלֹהִית, וְאִי-אֶפְשָׁר לִכְנֶסֶת-יִשְׂרָאֵל לְהִפָּרֵד מִצּוּר יִשְׁעָהּ אוֹר ד' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל. אֲבָל אִי-הָאֶפְשָׁרוּת הַזּאת, הַהוֹלֶכֶת וּמוֹפִיעָה בְּכָל הַדּוֹרוֹת, יֵשׁ בָּהּ הֶכְרֵחַ טִבְעִי, שֶׁאֵינֶנּוּ נוֹתֵן מָקוֹם לִבְהִירוּת הַדַּעַת לְגַלּוֹת אֶת פְּעֻלָּתָהּ. עַל כֵּן בָּאִים יָמִים שֶׁתַּרְדֵּמָה נוֹפֶלֶת עַל הָאָדָם, וְהַפַּרְצוּפִים נִנְסָרִים זֶה מִזֶּה, עַד שֶׁהַפֵּרוּד הַגָּמוּר … להמשך קריאהאמונה וכפירה באלוהים (סדרת אמונה באלוהים 6)

סידור החיים על פי האמונה (סדרת אמונה באלוהים 5)

אורות התורה / פרק יא- פעלת התורה והדרכתה / ו הַתּוֹרָה מְזַכֶּכֶת אֶת הַמִּדּוֹת, וְאֶת כָּל הַתְּכוּנוֹת הַגּוּפָנִיּוֹת וְהַנַּפְשִׁיּוֹת, מִפְּנֵי שֶׁעַל יְדֵי עֵסֶק הַתּוֹרָה מִתְקַפֶּלֶת כָּל הַנַּפְשִׁיּוּת כֻּלָּהּ לְאוֹצַר הַחַיִּים שֶׁל מְקוֹר הַיּשֶׁר הַחַי הָאֱלֹהִי, שֶׁהוּא שׁרֶשׁ הַתּוֹרָה, וְעַל יְדֵי שְׁהִיָּתָם שֶׁל הָעֲנָפִים בִּמְקוֹרָם הָעֶלְיוֹן קוֹנִים הֵם שָׁם אֶת הַטֶּבַע הָעֶלְיוֹן וְהַקָּדוֹשׁ שֶׁל עַצְמִיּוּתָם עַל … להמשך קריאהסידור החיים על פי האמונה (סדרת אמונה באלוהים 5)

בירור האמונה באלוהים (סדרת אמונה באלוהים 4)

מאמרי הראיה / חלק א / המאור הגדול (לדמות דיוקנו של הרמב"ם ז"ל) / א. הסבה היסודית של התנועות הגדולות, שאנו מוצאים במהלך רוח האנושיות בנוגע לאותו הקשר שלו עם קול ד', בצורותיו השונות, בחיוביו ובשלילותיו, היא הופעתו הכללית מתוך פעולת שני יסודות שונים הפכיים זה לזה בטבעם, ששניהם יחד אינם פוסקים מהגביר את לב … להמשך קריאהבירור האמונה באלוהים (סדרת אמונה באלוהים 4)

אמונה באלוהים ועבודה זרה (סדרת אמונה באלוהים 3)

מאמרי הראיה / חלק ב / שעורים בספר הכוזרי / ז. נבאר את הדברים: כידוע כח האמונה הוא דבר טבעי לנפש, וע״כ אם אינו מוצא את ההדרכה הישרה והנכונה, הוא מוכרח לתור לו שבילים זרים ולהתהלך בארחות עקלקלות, כאדם האוכל מרעבונו הגדול דברים בלתי מוכשרים כלל לאכילה – זהו יצרא דעבודה־זרה שיצא ״כי גוריא דנורא … להמשך קריאהאמונה באלוהים ועבודה זרה (סדרת אמונה באלוהים 3)

חיזוק האמונה וטהרת האמונה (סדרת אמונה באלוהים 2)

מאמרי הראיה / חלק א / המאור הגדול (לדמות דיוקנו של הרמב"ם ז"ל) / א. חליפות וצבא בתולדה האנושית, ובתולדות ישראל בפרט, התרוממות הגל של זרם קרבת ד' בלא התחשבות עם יסוד טהרתו, היא המביאה את עכירת הלבבות וטמטום הרוחות מפעם לפעם. המון רגשות ורעיונות מרובבות ביחס לציורים האלהיים, בצורה חיובית כפי העולה על הרוח, … להמשך קריאהחיזוק האמונה וטהרת האמונה (סדרת אמונה באלוהים 2)

חוש האמונה (סדרת אמונה באלוהים 1)

מאמרי הראיה / חלק א /דרך התחיה ההויה הרוחנית כמו שהיא אי אפשר להכיר על ידי כל חפוש ומחקר. הדעה, החקר השכלי, הפלוסופיה מציינים רק את הסימנים החיצוניים של החיים. ואפילו בשעה שהם עוסקים בפנימיות של החיים רואים הם רק את הצללים של החיים ולא את תוכיותם, וכל גבורתם של המופתים השכליים היא רק לסול … להמשך קריאהחוש האמונה (סדרת אמונה באלוהים 1)