למלחמת האמונות והדעות (סדרת זרעונים פרק ו')

לימוד בכתבי הרב קוק
לימוד בכתבי הרב קוק
למלחמת האמונות והדעות (סדרת זרעונים פרק ו')
/

אורות / זרעונים / ו.

למלחמת הדעות והאמונות מִשְׁתּוֹמְמִים הֵם הָרַעְיוֹנוֹת מִפְּנֵי שֶׁטֶף הַדֵּעוֹת הַזָּרוֹת הַהוֹלְכוֹת וְשׁוֹטְפוֹת, בְּיִחוּד דֵּעוֹת זָרוֹת שֶׁל עֲבוֹדוֹת זָרוֹת. פּוֹרְצוֹת הֵן בְּשֶׁטֶף אֶל תּוֹךְ הַמַּחֲנֶה, לוֹקְחוֹת לְבָבוֹת רַבִּים וּמְעַוְּתוֹת אֶת הַדְּרָכִים, וּמַטּוֹת רַבִּים מִצְּעִירֵנוּ מִדַּרְכֵי חַיִּים לְדַרְכֵי מִיתָה. הַמְגִנִּים עַל הַדֵּעוֹת שֶׁל הַיַּהֲדוּת מְרִימִים קוֹל צְוָחָה, מְבַטְּלִים אֶת הַדֵּעוֹת הָרָעוֹת, מְגַלִּים אֶת זִיּוּפָם וְשִׁקְרָם עַל-יְדֵי בֵּרוּר גִּדְרֵי הַיַּהֲדוּת. אֲבָל הַדָּבָר מְסֻפָּק מְאד אִם בְּסִגְנוֹן זֶה יַעֲלֶה בְּיָדָם לְהָשִׁיב אָחוֹר אֶת מַה שֶּׁהֵחֵל לְהִתְפָּרֵץ כְּהַר-פְּרָצִים. בְּיִחוּד, טוֹעִים הֵם הַמְבַקְּשִׁים לְהַגְדִּיר אֶת הַיַּהֲדוּת בְּהַגְדָּרוֹת יְדוּעוֹת, מִצַּד נִשְׁמָתָהּ וְתָכְנָהּ הָרוּחָנִי, אַף-עַל-פִּי שֶׁאֶפְשָׁר לְהַגְדִּירָהּ מִצַּד תּכֶן הַגָּלוּי וְהַמּוּחָשׁ הַהִיסְטוֹרִי שֶׁלָּהּ. הִיא כּוֹלֶלֶת כּל בְּנִשְׁמָתָהּ, וְכָל הַנְּטִיּוֹת הָרוּחָנִיּוֹת, הַגְּלוּיוֹת וְהַנִּסְתָּרוֹת, צְפוּנוֹת הֵן בָּהּ בְּהַכְלָלָה עֶלְיוֹנָה, כְּמוֹ שֶׁכָּלוּל הַכּל בָּאֱלֹהוּת הַמֻּחְלֶטֶת. כָּל הַגְדָּרָה כָּזוֹ לְגַבָּהּ הִיא קִצּוּץ בִּנְטִיעוֹתֶיהָ וְדֻגְמָא לַהֲקָמַת פֶּסֶל וּמַסֵּכָה לְשֵׁם הַצִּבְיוֹן הָאֱלֹהִי. דּוֹמֶה הוּא בָּזֶה עֵרֶךְ יִשְׂרָאֵל, הַנּוֹשֵׂא הַיַּהֲדוּת, בֵּין הָעַמִּים, לְעֵרֶךְ הָאָדָם בֵּין כָּל הַבְּרִיּוֹת. לִבְרִיּוֹת רַבּוֹת יֵשׁ יִתְרוֹנוֹת שֶׁאֵינָם בָּאָדָם, אֲבָל הַצֵּרוּף הַכְּלָלִי שֶׁל הַסְּגֻלּוֹת וַעֲלִיַּת הָרוּחָנִיּוּת עַל-יָדָם, לְהַשְׂכִּיל בְּשֵׂכֶל אֶת הַשִּׁמּוּשׁ שֶׁל הַכּחוֹת הַכְּלוּלִים בּוֹ בְּכחַ וּבְפעַל, – זֶה עוֹשֶׂה אֶת הָאָדָם לַחֲטִיבָה עֶלְיוֹנָה בָּעוֹלָם. כֵּן יֶשְׁנָם עַמִּים רַבִּים שֶׁלָּהֶם כִּשְׁרוֹן מְיֻחָד יוֹתֵר גָּדוֹל מִמַּה שֶּׁנִּמְצָא הַכִּשְׁרוֹן הַהוּא בְּיִשְׂרָאֵל, אֲבָל יִשְׂרָאֵל, בְּתוֹר הַתַּמְצִית שֶׁל הָאֱנוֹשִׁיּוּת כֻּלָּהּ, מְקַבְּצִים בְּקִרְבָּם אֶת סְגֻלּוֹת כָּל הָעַמִּים כֻּלָּם וְהֵן מִתְאַחֲדוֹת בְּתוֹכָם בְּצוּרָה אִידֵאָלִית קְדוֹשָׁה, בְּאַחְדוּת נִשָּׂאָה. הִסְתַּכְּלוּת חוֹדֶרֶת בְּיוֹתֵר צְרִיכִים אָנוּ לַמְארָעוֹת הָאֵלֶּה, הִסְתַּכְּלוּת כְּלָלִית וּמַקֶּפֶת וְעִם זֶה חוֹדֶרֶת עַד לִפְנִימֵי-פְּנִימִיּוּתָן שֶׁל כָּל הֲמוֹן הַדֵּעוֹת וְתָכְנֵי הָרַעְיוֹנוֹת הָאֱמוּנִיִּים שֶׁבָּעוֹלָם. כָּל גִּלּוּי-רוּחַ כְּלָלִי לְפִי הִתְגַּבְּרוּת הַכְּלָלוּת שֶׁבּוֹ כָּךְ הַוַּדָּאוּת מִתְחַזֶּקֶת בְּקִרְבּוֹ וּלְפִי מִדַּת וַדָּאוּתוֹ, כְּשֵׁם שֶׁאֵינוֹ נוֹתֵן מָקוֹם לְסָפֵק, כָּךְ אֵינֶנּוּ מְוַתֵּר אֶת זְכוּתוֹ לַאֲחֵרִים לְשַׁתְּפָם עִמּוֹ; הַכְּלָלִיּוּת, הַוַּדָּאוּת וְהַיִּחוּד תְּלוּיִים הֵם זֶה בָּזֶה. …כֵּן בְּהוֹפָעוֹת הָרוּחַ, הָיְתָה הָאֱלִילִיּוּת סוֹבְלָנִית וְהַהַכָּרָה שֶׁל הָאַחְדוּת קַנָּאִית; מִתּוֹךְ שֶׁהִיא כְּלָלִית וְלֹא פְּרָטִית, וַדָּאִית וְלֹא מְסֻפֶּקֶת, הֲרֵי הִיא מְיֻחֶדֶת וְלֹא מְשֻׁתֶּפֶת. הַכְּלָלִיּוּת אֵינָהּ סוֹבְלָנִית עַל-פִּי הַצּוּרָה הַחִיצוֹנָה שֶׁל הַסּוֹבְלָנוּת, אֲבָל בְּתוֹךְ קַנָּאוּתָהּ נִמְצָא גַּרְעִינָהּ הַפְּנִימִי שֶׁל יְסוֹד הַסּוֹבְלָנוּת. הַסּוֹבְלָנוּת הַחַלָּשָׁה, הַמַּחֲלֶשֶׁת אֶת הַחַיִּים, בָּאָה מִתּוֹךְ גִּלּוּיֵי-רוּחַ פְּרָטִיִּים שֶׁאֵינָם מְשֻׁקִּים בְּטַלָּהּ שֶׁל הַכְּלָלִיּוּת, וְהַקַּנָּאוּת הַמַּמְאֶרֶת בָּאָה מִתּוֹךְ גַּסּוּת-רוּחַ, הַמְבִיאָה לַחֲשׁב אֶת גִּלּוּיֵי רוּחַ פְּרָטִיִּים שֶׁהֵם עוֹמְדִים בְּמַעֲלַת הַהַכְלָלָה הָעֶלְיוֹנָה; מִפְּנֵי שֶׁהֵם רַק גִּלּוּיִים פְּרָטִיִּים אֵינָם יְכוֹלִים לְהַחֲיוֹת אֶת כָּל גּוֹנֵי-הָרוּחַ שֶׁחוּץ מֵחוּגָם, וּבְצָרוּת-עֵינָם בְּיֶתֶר הַגִּלּוּיִים שֶׁאֵינָם יְכוֹלִים לְכָלְלָם אֵינָם כִּי-אִם מְמַעֲטִים אֶת הִתְפַּשְּׁטוּת הַחַיִּים וּמְמַעֲטִים אֶת דְּמוּת גִּלּוּיֵי-הָרוּחַ. אֲבָל הַהַכְלָלָה הָעֶלְיוֹנָה נוֹתֶנֶת דַּוְקָא עַל-יְדֵי מֶרְחָבָהּ וּוַדָּאוּתָהּ אֶת הַתְּכוּנָה הָעֲדִינָה בְּדַיְּקָנוּת הַיִּחוּד, הַמֵּבִיא אֶת הַקִּנְאָה הַמְשֻׁבַּחַת הַמּוֹלִידָה אֶת גְּאוֹנוּת-הָרוּחַ, הַמְסִירָה מִדַּרְכָּהּ כָּל רִפְיוֹן שֶׁל קַטְנוּת פְּרָטִית, כָּל סָפֵק וְכָל שִׁתּוּף, "ד' בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר". וּמִתּוֹךְ שֶׁהִיא כְּלָלִית, מִפְּנֵי שֶׁבְּתוֹכָהּ כָּלוּל כּל, אֵינָהּ יְכוֹלָה עַל-פִּי טִבְעָהּ לְהוֹצִיא כָּל דָּבָר מִשִּׁלְטוֹנָהּ וְהַכְלָלָתָהּ וְלַכּל הִיא נוֹתֶנֶת מָקוֹם, אֲבָל בָּזֶה הִיא רַק מַרְבָּה אֶת הוֹפָעוֹת הָאוֹרָה בְּתוֹךְ כָּל סִגְנוֹנֵי-הַחַיִּים וְגִלּוּיֵי-הָרוּחַ, וְחֵפֶץ הַסַּבְלָנוּת הַיְסוֹדִי שֶׁלָּהּ הוּא לִתֵּן מָקוֹם לְכָל נְטִיָּה שֶׁל אוֹר, שֶׁל חַיִּים וְשֶׁל הוֹפָעָה רוּחָנִית.