תורה ומצוות לפי דעת אלוהים

מהם התורה והמצוות לפי דעת אלוהים?

התורה היא התגלות אלוהית, אבל מהו אלוהים?
לפי דעת אלוהים (גישת הרב קוק) אלוהים שמתגלה אלינו הוא ההרמוניה והאחדות של המציאות, האופן המאוזן והשואף אל השלמות, שבו כל פרטי המציאות מסתדרים ומאורגנים. אלוהים שאנו מנסים להתחבר אליו הוא חוויית המציאות כזרם אחדותי, שבו הכל מתחבר ומתקדם לקראת התעלות הולכת וגדלה וכל פרט בעולם מבטא כח קטן שמתחבר עם כוחות אחרים, כדי להשתלב לסימפוניה גדולה של אחדות והתקדמות.

כאשר מבינים את הנקודה הזו ניתן להבין באופן עמוק יותר את הגלות האל לאדם. הקשר אל אלוהים מתבצע דרך הבריאה, העולם כולו אומר שירה, המציאות כולה מדברת את דבר ה' אלינו. דרך הטבע, דרך הנפש, המוסר וההשראה שהעולם כולו מוביל אליה.

הנביא עומד מול המציאות, חש את ההרמוניה והסדר הפנימי בתוכה ושומע מהו רצון האל, כלומר, מתחבר לאותו רצון אלוקי השורה במציאות, לאותה שירה פנימית שפורצת מתוך כל פרטי החיים. הוא מתמלא השראה והבנה עמוקה יותר ויותר מהו הסדר הנכון, מהם השלבים הרצויים לקידום המציאות וזוהי מהות דבר ה' שמתגלה אליו.

התורה היא תוצאה של תהליך רוחני עמוק שעבר עם ישראל מול הר סיני אשר בשיאו הגיע משה רבינו, מתוך שיא של איזון נפשי והקשבה עמוקה לסדר האלוקי השורה במציאות, אל התובנות העמוקות ביותר שניתן להגיע אליהם. אל היסודות הרוחניים האלוקיים שמהם בנויה המציאות. את היסודות האלו מתרגמים משה ועם ישראל לתהליכים ארוכי טווח של מעשים, הנהגות ואיסורים אשר יביאו את העם ואת האנושות לאיזון והחיבור עם אותה סמפוניה גדולה ואיזון מושלם שהעולם חותר אליהם.

לסיכום, דבר ה' איננו בהכרח מילים מוגשמות (אפילו שיתכן שזה גם מופיע באופן כזה בנפש הנביא) אלא החיבור למהות שירית הרמונית ומאוזנת שהעולם חותר אליה, הקשבה לשירת המציאות ולאופן המתוקן שהעולם שואף אליו. ההקשבה הזו, שהיא תהליך נפשי של האזנה עמוקה למציאות, מתרגמת למילים, למעשים, למצוות ולרעיונות שיובילו את האנושות לאותה מטרה נעלה.